Οι 10 «Χολιγουντιανοί»

Η.Π.Α. Δεκαετία 1940. Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Θεωρία Ανάσχεσης. Ε.Σ.Σ.Δ. . Μακαρθισμός. Hollywood (exclamation point !) .
Όλες τις παραπάνω έννοιες θα μπορούσαμε να τις συναντήσουμε σε κάποιο μάθημα ιστορίας ή πολιτικής αλλά τι γίνεται με το Hollywood; Δεν ακούγεται λίγο παράταιρο; Πώς συνδέεται το cinema και οι αστέρες της αμερικάνικης κινηματογραφικής βιομηχανίας της τότε περιόδου με τα πολιτικά και ιστορικά ζητήματα της χώρας;
Θα σας πω….
Βρισκόμαστε στις Η.Π.Α. το 1947, όπου μετά το τέλος του β’ παγκοσμίου πολέμου και την οριστική ήττα των δυνάμεων του Άξονα, ξεκινά ένα νέο κύμα αντιπαράθεσης μεταξύ των δύο πρώην συμμάχων, Αμερικής και Ε.Σ.Σ.Δ., ο γνωστός σε όλους «Ψυχρός πόλεμος». Γιατί Ψυχρός; Γιατί πολύ απλά δε συνέβη καμία άμεση ένοπλη σύρραξη μεταξύ των δύο χωρών, χωρίς όμως να αποφευχθούν και οι διάφορες περιφερειακές συγκρούσεις ανά τον πλανήτη, στις οποίες και οι μεν και οι δε έβαλαν λίγο πολύ το χεράκι τους (Υπήρχε δηλαδή άμεση ή έμμεση εμπλοκή τους).
Με τη δημιουργία, λοιπόν, των δύο αυτών στρατοπέδων ξεκινά και η διάδοση της «Θεωρίας της Ανάσχεσης», της βασικής στρατηγικής που ακολούθησαν μεταπολεμικά οι Η.Π.Α., εναντίον του τότε σοσιαλιστικού κόσμου. Ο εμπνευστής της θεωρίας George Kennan, σε άρθρο του που δημοσιεύτηκε το περιοδικό Foreign Affairs τον Ιούλιο του 1947, ανέφερε χαρακτηριστικά : «Το κύριο στοιχείο οποιασδήποτε πολιτικής των ΗΠΑ έναντι της Σοβιετικής Ένωσης, πρέπει να είναι εκείνη της μακροπρόθεσμης, υπομονετικής μα σταθερής και σε επαγρύπνηση ανάσχεσης των ρωσικών επεκτατικών τάσεων». Με απλά λόγια, αποτροπή όλων των κομμουνιστικών τάσεων ανά τον κόσμο.
Στο πλαίσιο αυτό αναδύεται η «παρανοϊκή» περίοδος του «Μακαρθισμού», εξαιτίας του φόβου για μαζική κομμουνιστική επιρροή της κοινωνίας μέσω πρακτόρων της Σοβιετικής Ένωσης που είχαν διεισδύσει στο αμερικανικό έδαφος. Έρευνες, ανακρίσεις, στοχοποιήσεις, ένα κανονικό «κυνήγι μαγισσών», όπως έχει χαρακτηριστεί σημάδεψε τη συγκεκριμένη περίοδο, με επικεφαλής το Γερουσιαστή Joseph McCarthy, από τον οποίο πήρε και το όνομα της.
Το λαμπερό Hollywood δε θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστο. Arthur Miller, Ηumphrey Bogart, Lauren Bacall, ο Έλληνας Ελία Καζάν, ο οποίος μάλιστα κατέδωσε 8 συναδέλφους του κομμουνιστές, ήταν μόνο ορισμένοι από τους φιλοκομμουνιστές Χολιγουντιανούς της εποχής, Ο Charlie Chaplin δε, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τις Η.Π.Α. το 1952, ξέροντας ότι δε θα γλίτωνε από την περιβόητη Μαύρη Λίστα του Hollywood.
«Αν υποστηρίζεις τη δίκαιη μεταχείριση του κατηγορούμενου, γίνεσαι αυτομάτως κομμουνιστής; Frank Sinatra .
25 Νοεμβρίου 1947 : Η αρχή της Μαύρης Λίστας έγινε με την απόλυση δέκα σεναριογράφων και σκηνοθετών, οι οποίοι αρνήθηκαν να συνεργαστούν με την Επιτροπή Αντιαμερικανικών Ενεργειών του McCarthy και να καταδώσουν συνάδελφους κομμουνιστές, με το επιχείρημα ότι δεν έχουν να δώσουν εξηγήσεις για τις προσωπικές πολιτικές επιλογές τους . Οι μεγάλες εταιρείες τους θεώρησαν επιζήμιους, καθιστώντας τους άχρηστους για την κινηματογραφική βιομηχανία. Θα μπορούσαν να τους ξαναπροσλάβουν βέβαια, αρκεί να ορκίζονταν ότι δεν είναι κομμουνιστές (fair enough…!). Η λίστα μεγάλωνε μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1950, με άτομα που όντως υποστήριζαν το αριστερό στρατόπεδο αλλά και με άλλους, οι οποίοι είχαν απλά φίλους κομμουνιστές ή έτυχε να συναναστραφούν με τους «εχθρούς» κάποια στιγμή της ζωής τους και άλλα παρόμοια παρανοϊκά περιστατικά…

Αριάδνη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: